Priebeh reformného hnutia na území Spišskej diecézy

 Z rukopisov prepísal  RNDr. Jozef Kušnier

Úvod.

            Najdrahšie, čo na svete je , je svätá Cirkev – vyvolený Boží ľud, tajomné Telo Kristovo, vedené, osvecované a posväcované Duchom Svätým. Badáme v nej istý trichotomizmus vyplývajúci z jej pomeru  k Najsvätejšej Trojici. Prvok  organicky zabezpečuje jestvovanie a jednotu Cirkvi. Je zvýraznený v primáte rímskeho biskupa. Prvok Teologicky  je skúmanie  a podávanie Kristovho učenia, je to učiteľský úrad Cirkvi. Tretí prvok vnútornej svätostí sa prejavuje v liturgickom a dokonalom živote veriacich. Všetky tieto tri prvky sa nachádzajú v katolíckej Cirkvi.  Niekedy môžu  niektoré aspekty týchto troch prvkov aj  v katolíckej Cirkvi ostať nevyvinuté alebo zakrpatené. Preto dekrét Druhého  vatikánskeho  koncilu o ekumenizme Unitatis redintegratia hovorí: „Kristus nabáda  putujúcu Cirkev k tejto ustavičnej reforme, ktorú ona ako ľudská a pozemská ustanovizeň neprestajne potrebuje, aby sa vo vhodnom čase dalo riadne  a náležite do poriadku to, čo sa azda vzhľadom  na pomery  a časové okolnosti nie dosť verne zachovávalo, čo sa týka mravov, cirkevnej disciplíny, alebo aj spôsobu podávania cirkevného učenia.“

            Pri tejto reforme môže dôjsť k rozličným trhlinám a vykoľajeniam.  Dve takéto trhliny nastali v dejinách. Vyvrcholili v 11. a v 16. storočí. Symbolizujú ich dva historické míľniky: 1054 a 1517.  Dali vznik  dvom veľkým trhlinám: Pri prvej sa Východ odtrhol od Ríma a pri druhej Severná Európa. Jednou z príčin  odtrhnutia Východu  bolo čiastočné zničenie diela svätého Cyrila a Metoda, ktorí boli hlavnými spojovateľmi  medzi Východom a Západom. Nitra sa tu rysovala ako náboženské stredisko udržiavajúce jednotu medzi Východom a Západom. No tento svorník bol pretrhnutý.  Obidve trhliny sú veľkými  ranami na tajomnom Kristovom Tele.  Preto Druhý vatikánsky koncil „vyzýva všetkých katolíckych  veriacich, aby pochopili znamenia čias a horlivo sa zapojili do ekumenickej činnosti.“ Nazdávam sa, že ekumenizmus je osudovým  a dejinným poslaním Slovenska, že je úlohou slovenského národa, ktorú má pred Bohom splniť.  Slovenský národ vo svojom lone má veriacich  kresťanov katolíkom rímskeho obradu, východných kresťanov byzantského obradu a príslušníkov protestantských cirkví, najmä evanjelikov. Spišská diecéza je taká miniatúra kresťanských cirkví.. Sú v nej katolíci, evanjelici  a kresťania východného obradu. Teraz je na jej území 158 katolíckych farností, 20 gréckokatolíckych , niekoľko pravoslávnych  a 36 evanjelických.  Otázky východných kresťanov  je skoro úplne vyriešená. Ekumenizmus pre spišskú diecézu v budúcnosti  bude najmä dialógom medzi  katolíkmi a evanjelikmi. Pri ekumenickom dialógu je nám potrebné poznať historické fakty. Preto chcem osvetliť ako reformné hnutie  prebiehalo na území našej diecézy.

            Keďže to bolo ešte pred utvorením Spišskej diecézy (vznikla 1776) treba osobitne sledovať vývoj na Spiši, v Liptove a na Orave. Tieto tri regióny nemali v tom rovnakú účasť. Najviac sa tu bude hovoriť o Spiši, ktorý mal administratívne cirkevné stredisko v prepošstve na Spišskej Kapitule. Mal väčší počet farností a mal okrem slovenských obcí   aj nemecké, ktoré mali styky s reformnými strediskami v Nemecku. Reformné hnutie nie rezervované len protestantom, ale patrí aj katolíkom. Toto katolícke hnutie sa vo verejnej mienke  historikov volá protireformáciou – čo je nesprávne. Reformácia znamená uviesť do predošlého poriadku. O to  sa snažila katolícka Cirkev, čo sa jej zhruba podarilo. Preto som dal prednáške titul  Priebeh reformného hnutia na  území Spišskej diecézy. Prednáška má tri hlavné častí:

-Stredoveké kresťanstvo na Spiši, Liptove a Orave,

-Uvádzanie protestantizmu na Spiš. Liptov a Oravu

-Rekatolizácia Spiša, Liptova a Oravy.

Stredoveké kresťanstvo na Spiši

V predošlej prednáške Dejiny spišskej diecézy som poukázal na stopy kresťanstva na Spiši ešte  v rímskej dobe,  tiež o chráme sv. Martina ako o katedrále, čiže sídle biskupa a o skoro biskupskej právomoci  spišského prepošta. Tiež som naznačil, že slovanský obrad pretrvával ešte v roku 1273 v procesionálnej kaplnke v Spišskej Kapitule, ako aj to, že už v roku 1402v Spišskej Kapitule sa riešila otázka východných kresťanov. Prosím poslucháčov, aby si o tom prečítali  prvé stránky tejto prednášky... (kliknite na  Dejiny spišského biskupstva poznámka autora stránok).

            Podľa listiny  kráľa Imricha  z roku 1198 Spiš bol už za Štefana  kráľa roku 1018 usporiadaným obývaným krajom z ktorého  mal kráľ dôchodok  vo forme dane a cla. Bol začlenený do Uhorského štátu hneď pri jeho počiatku. Tohto 1198 roku  kráľ Imrich založil Spišské prepošstvo. V listine kráľa Imricha  ostrihomský arcibiskup si dal potvrdiť starodávne dôchodky zo Spiša aj pod podmienkou, že tam bude zriadené prepošstvo. Spiš sa tam spomína súbežne s Bratislavou „ In terra Scipiensi ete in Posonio“. Z textu možno uzatvárať, že na týchto dvoch miestach  boli predtým biskupstvá,  zrejme veľkomoravské, pretože desiatky zo Spiša a Bratislavy  pridáva kráľ k desiatkom „zo všetkých  kráľovských dôchodkov“. – „decima de omnibus provantibus regiis“. V tomto vidí historik Marsina  protirečenie, ale pod „desiatkami zo všetkých kráľovských dôchodkov“ treba rozumieť kráľovské dôchodky na území ostrihomskej diecézy v užšom slova zmysle a spomenutie Spiša a Bratislavy  naznačuje, že tam už predtým boli biskupstvá a že kráľ Štefan I. aj ich územie pripojil k Ostrihomu.

            V dobe od 1198 do 1544 bolo 24 prepoštov. V minulej prednáške som spomenul niektoré ich politické funkcie. Prepošt Ján II. (1323 – 1347) bol legátom  uhorského kráľa do Avignonu ku Klementovi VI. . Pri prestavbe románskej časti kostola má zásluhy prepošt Mother ( 1264 – 1281). Prepošt Jakub (1264 – 1301) bol už spišským biskupom ad personam. O gotickú časť katedrály sa zaslúžili prepošti  Ján Stock (1433 – 1464) a Gašpar Back (1464 – 1493). Prepošt Back dostal od pápeža Sixta IV.  povolenie nosiť mitru,  pretože právomoci spišského prepošta  boli skoro také ako biskupa. Prepošt Lukáš (1282) utvoril nových šesť kanonických miest, pretože považoval, že  „ nie je vôbec slušne ba absurdné, keď nejaký kostol, ktorý má bohaté dôchodky a je katedrálny, aby bol pozbavený  zákonitých služobníkov. Tak ako biskupi, spišskí prepošti zvolávali kňazské synody.  Ján Stock vydržiaval v roku 1460 v Levoči  synodu, ktorá vyniesla 46 kánonov. Prepošti navštívili všetky farnosti. Pri návšteve  bratstva kráľovských miest sa návštevy konali  od Michala  do Popolcovej stredy. Sprevádzalo ho 26 mužov s 30 koňmi. Návšteva  ostatných fár bola isto skromnejšia.

            Je zaujímavé, že vtedy bolo viacej farnosti  ako teraz. Na území Spiša, ktoré patrí do  spišskej diecézy, bolo v stredoveku 95 farností, zatiaľ čo dnes  je ich  74. Nerátam farnosti gelnického  banského dištriktu a dištriktu  toryského. Prepošstvo zasahovalo aj do východného Liptova.

            Roku 1520 spišské biskupstvo malo  osem bratstiev.  Najstaršie a najdôležitejšie bolo bratstvo  „dvadsiatich štyroch kráľovských plebánov“ : Spišské Podhradie, Spišské Vlachy, Spišská Nová Ves, Levoča, Harichovce, Iliašovce, Spišský Štvrtok, Hrabušice, Švábovce, Poprad, Veľká, Spišská Sobota, Mlynica, Veľká Lomnica, Huncovce, Žakovce, Vrbov, Tvarožná, Ruskinovce, Ľubica, Spišská Bela, Odorín, Bystrany (Veľbachy) a Kuzimiany. Bratstvo malo oddávna stanovy, ktoré boli potvrdené už roku 1278. Kňazi sa schádzali  dva razy do roka:  o Trojici a po Michalovi. Úradná reč bola latinská, ale kázeň bola  po nemecky alebo po slovensky, podľa reči mesta. V deň zhromaždenia sa slúžili tri sv. omše: Nanebovzatie Panny Márie,  omša zádušná a na počesť Ducha Svätého. Pri  omši mali kňazi  sviece v rukách.  Na oferu dal každý štyri haliere. Prvú tichu omšu recitovali najvyšší členovia bratstva (farári  z Levoče, Spišské Vlachy, Spišské Podhradie, Spišská Nová Ves, Ľubica a Spišská Belá). Druhú sv. omšu  recitovali  strední farári ( z Vrbova, Žakoviec, Huncoviec, Veľkej Lomnice, Veľkej a z Popradu). Ostatní najnižší slúžili tretiu  omšu. Toto roztriedenie po latinsky bolo: superior, medii, inferiores. Farárov volilo mesto a prepošt ich schvaľoval.  Mesto Spišská Nová Ves opatruje volebné stanovy v 13. bodoch z roku 1300. V druhom bode volebných stanov sa píše: „ponajprv sa ho treba opýtať , či pán farár chce zachovávať naše zvyky ohľadom dežmy (desiatkov), podľa ktorých ich bude dostávať ako to bolo zvykom u dávnejších farárov, či nebude robiť ťažkosti , ako sa to stáva u Maďarov a Slovákov (dije Unger und Wynde ), ktorí pripúšťajú počas dežmy pustošenie úrody obilia, také niečo my  nestrpíme. Medzi povinnostiami sa spomína účasť kňazov na pobožnosti  členov spolku bratov Panny Márie (Bruder der Jungfrau Maria). Vtedy zvolený farár mal štyroch kaplánov. Už vtedy mal zaiste  aspoň jeden kaplán starosť o Slovákov, ktorí mali slovenský kostol. Hovorí sa tam tiež o stavbe kaplniek. Každý deň sa na svätej omši kázalo.

            Je zaujímavé, že v zozname členov bratstva Ducha Svätého v meste Ríme (Confraternitas Sancti Spiritus de Urbe),  ktoré založil Inocent III. (1198 – 1216) pre chorých a chudobných  na deň 6. apríla 1446 sa nachádza  aj novoveský farár  „Jodocus Klenschime (Klain Schmit?) presbyter Strgoniesis dioecesis habitans in nova – Villa in Ceppis“ V deň 20. decembra  1499je tam zapísaný  Johanes plebamus de Libis (Ľubica) Strigoniensis dioecesis“. Členovia bratstva sa nesmú hrať karty, „lebo pri nich chýba úplnosť lásky a vzniká smäd lakomstva“. Cieľom bratstva bolo pestovanie lásky k blížnemu a nadobúdanie  čností – charitas nutrinentum et agregatio virtutum.“

            Okrem tohto    bratstva bolo  roku 1520 ešte sedem bratstiev v ostatných spišských farností. Bratstvo horného Hornádu: Markušovce, Vondrišteľ (Nálepkovo), ktorý je teraz v rožňavskej diecéze, Smižany, Hranovnica, Dravce, Štiavnik, Vydrník, Svätý Ondrej, Abrahámovce; Dolnohrnádske bratstvo: Spišský Hrhov, Vyšné Repaše, Brutovce, Ordzovany, Bijacovce, Žehra, Nižný Slávkov, Richnava (Kluknava), Chrasť, Hrušov, Jamník, Domaňovce, Danišovce; Bratstvo ľubovnianske: Stará Ľubovňa, Hniezdne, Ružbachy, Nová Ľubovňa, Chmeľnica; Dunajecké bratstvo: „Hanušovce, Stará Ves, Nedeca, Kacvín, Lapaše, Krompachy, Nová Belá, Frídman, Richvald. (Šesť z nich patrí dnes Poľsku.); Dolnopopradské bratstvo: Klokočov(Sv. Michal), Kežmarok, Lesná, Strážky, Rakúsy, Lendak, Výborná, Slovenská Ves, Toporec, Maldur, Bušovce, Podolínec, Lomnička, Veľká Lomnica, Hodermark (Stotinky), Krížová Ves, Krig;  Bratstvo Horného Popradu: Matejovce, Veľký Slávkov, Gerlachovce, Batizovce, Lučivná, Štrba, Važec(Cztarey), Šuňava, (Zen), Kubachy,( Spišské Bystré), Janovce, Stráže, Hozelec, Spišská  Teplica; Bratstvo banských miest: (Oppida metallica)- ktoré dnes patri do rožňavskej diecézy: Gelnica, Jaklovce, Krompachy, Smolník, Mníšek nad Hnilcom,  Švedlár, Štós, Folkmár, Slovinky (dnes sú v Slovinkách gréckokatolíci);  Toryské bratstvo s Lipanmi (Septon Tiliae) jágerský biskup pripojil  v roku 1341 do svojej diecézy.

            Za prepošta  Mateja (1234 – 1258) zriadili na Kapitule hodnosť lektora a kantora. Mali na starosti katedrálnu školu, ktorá vychovávala kňazov. Bola vlastne jadrom budúceho seminára. Ale spišské mestá dávali si študovať kňazov  na univerzitách. Najbližšia bola v Krakove,  ktorá bola založená roku 1364.V registroch tejto univerzity sú zapísaní v rokoch 1492 – 1558  Ján z Levoče, Tomáš z Jablonova, Sixtus z Tomášoviec, Michal zo Smižian, Šebastián Henkel z Levoče, Pavol z Margecian, František z Kežmarku, Gašpar a Alexander z Levoče, Ján  z Bijacoviec, Juraj z Lomnice. Niektorí študenti boli aj zo Spišského Podhradia. Na bratislavskej  univerzite – Academia Istropolitana, ktorá existovala krátky čas, prednášal Vavrinec Koch z Krompách a iste  aj mnoho študentov zo Spiša tam študovalo. Na viedenskej  univerzite prednášal v roku 1419 Matúš zo Spiša a roku 1451 Sindram  z Kežmarku.  Je možné, že tam bolo  veľa poslucháčov aj zo Spiša. Na pražskej univerzite založenej roku 1348 študoval Mikuláš zo Spiša, Hermann zo Spiša, Ctibor z Ľubice, Herman z Lomnice, Mikuláš z Ľubice, Ladislav zo Spiša, Ján z Ľubice, Ján z Kežmarku aj z Harichoviec, Jakub  z Ružbách, Ján z Levoče, Mikuláš zo Slovenskej Vsi. Prepošt Gašpar Back študoval v Bologni, Ladislav spišský kanonik v Pádové, V 16. storočí Spišiaci študovali aj na nemeckých  univerzitách  najmä vo Wittenbergu.

            Na Spiši  bolo v stredoveku  mnoho kláštorov. Najhlavnejšie bolo  cisterciánske opátstvo  v Štiavniku, ktoré založil Koloman, brat svätej Alžbety a kráľa Belu IV. roku 1224. Koloman a Bela IV. pritom mysleli na svoju matku Gertrúdu, ktorú zavraždili maďarskí šľachtici v roku 1213 v Lelesi, pretože veľmi uprednostňovala svojich rodákov Nemcov. Kláštor bol overovacím  miestom – locus creabilis, ktoré uschovávalo  archívne listiny a vyhotovovalo opisy. Dolina Horného Hornádu so svojim obcami sa volala Mariánska dolina, keďže opátstvo bolo zasvätené Panne Márii. Štiavnickí opáti  boli vysokovzdelaní, ako aj členovia kláštora. Miestne obyvateľstvo naučili racionálne hospodáriť. Roku 1420 pápež Justin V. požiadal  štiavnického opáta Žigmunda, aby uviedol Juraja z Kežmarku  do úradu spišského prepošta. Kartuziáni mali na Spiši dva kláštory. Roku 1299 bol postavený kláštor kartuziánov na Skale  útočišťa chránený riekou Hornád   ..lou a Kyseľom. Mnísi prišli zo Žiče zo Slovinska. Keď do kláštora vstúpil liptovský  šľachtic Dionýz, daroval kláštoru Vyšnú Šuňavu a Nižnú dostalo štiavnické opátstvo.  V súvise s Dionýzom sa rozpráva o skrotení medveďa.  Také udalosti sa spomínajú u mnohých svätcov, ktorí dosiahli vysokej svätosti, ako Sv. František a Serafín Sárovský v Rusku roku 1830. V roku 1543 kartuziáni sa odsťahovali do Levoče, lebo boli znepokojovaní lúpežným rytierom Matejom Bašom. Pre tohto Bašu  zanikol aj štiavnický kláštor v ktorom bolo od založenia 15 prelátov.

V roku 1307 sluha Kakaša Berzeviciho zavraždil brata Arnolda Görgeyho. Ako pokánie Kákaš mal založiť sedem  kláštorov. Medzi týmito kláštormi  je kartuziánsky Červený kláštor na Dunajci. Okrem toho priviedol  križiakov Božieho  hrobu  do Chmeľova  do Lendaku.

            Významný kláštor na Spiši bol Kláštor križiakov Antonitov v Dravciach. Tam bola hlavná nemocnica z roku 1288 pre Spiš. Preceptor z Draviec kontroloval všetky  uhorské nemocnice. Na Slovensku  to boli v Bratislave  pri Kostole sv. Ladislava a v Košiciach. Dravecký preceptor j tieto navštívil.

            V roku 1314  založili kláštor  Panny Márie  pre benediktínov v Štôle. Benediktíni boli aj v Strážkach. Pri týchto kláštoroch boli aj  školy, kde sa pripravovali mladíci na kňazstvo, ale aj svetská mládež tam študovala.

            Za kráľa Žigmunda (1387 – 1437) udiali sa tri udalosti, ktoré mali veľký dopad na život spišského obyvateľstva. Roku 1412 kráľ dal 16 spišských miest: Spišská Bela. Ľubica, Matejovce, Tvarožná, Vrbov, Ruskinovce, Poprad, Veľká, Spišská Sobota, Stráže, Spišská Nová Ves, Spišské Vlachy, Spišské Podhradie, Stará Ľubovňa, Podolínec, Hnezdné  do zálohy poľskému kráľovi. Cirkevne patrili tieto  mestá  do Spišského prepošstva, ale niekedy krakovskí biskupi zasahovali aj do cirkevných vecí týchto miest.  Do Spiša sa vrátili  až roku 1772. . apríla 1423 kráľ Žigmund  na Spišskom hrade  dal cigánskemu vajdovi  Ladislavovi listinu, ktorou dáva povolenie Cigánom v celej jeho krajine. Najviac sa ich usadilo  okolo samého hradu  v susedných obciach. Za 566 rokov Cigáni sa neprispôsobili  životu spišských občanov, zachovali si aj svoju reč.

            S kraľovaním Žigmunda  súvisí vpád  husitov  na Spiš. V roku 1433 husiti vpadli do Spiša z Poľska pod vedením Jána Pardusa z Horky. 25. apríla obsadili Kežmarok. Mesto vypálili a vyplienili. Odniesli mestský archív, zajali mestské predstavenstvo a spišského prepošta Juraja, ktorý zahynul v Prahe v zajatí. Veľmi sa oborili na  kláštor Cisterciánov v Štiavniku. Spustošili jeho obce. Napadli aj kláštor  kartuziánov na Skale útočištia. V Smižanoch poškodili kostol Svätého Kríža. Preto smižančania  cestovali na florenský snem v roku 1436k pápežovi Eugenovi IV. s prosbou, aby pápež udelil odpustky  sedem rokov všetkým, ktorí navštívia kostol Svätého Kríža  v Smižanoch na jeho sviatok a prispejú na  opravu kostola svojou almužnou. 27. marca 1436 Eugen IV. odpustky povolil. Husiti  zo Spiša odišli cez Liptov. 7. mája 1433 už boli v Hybiach.

            Husiti plienili Spiš aj po Žigmundovej smrti. Kapitán  Šafranec  sa usadil v Podolínci. Plienil okolité obce. Odtiaľ ho vyhnal  Štefan Rozgoň,  bratislavský  gróf.  Potom nastali spory  medzi kráľovnou Alžbetou a poľským kráľom  Vladislavom o uhorskú korunu. Alžbeta si privolala na pomoc  Jána Jiskru z Brandysa. Jiskra  sa so svojimi žoldniermi  zmocnil niektorých spišských miest. Obsadil aj Spišský hrad v roku 1433. Ale aj Vladislav mal na Spiši oporu v založených mestách. Obidve strany sa pomerili mierom v Spišskej Novej Vsi v roku 1444. Zatiaľ Vladislav porazil Turkov a zvolal snem do Budína. Uhorskí magnáti odstúpili od Jiskru. Keď Alžbetin syn Ladislav bol uznaný za  uhorského kráľa prestala Jiskrova funkcia, ale  uhorskí magnáti si ho podržali v službách Ladislava. Jiskra si podržal v rokoch 1446 – 1449 mesto Levoču, hrad Richnavu a Spišský hrad. V Richnave bol kapitán Talafúz a na Spišskom hrade Mikuláš Bracal, v Levoči sám Jiskra. Kežmarku potvrdil privilégiá. Proti Jiskrovi bojoval Pankrác z Mikuláša a Peter Komorovský, ktorých podnecoval Ján Huňady. Vtedy sa vzmáhali aj zbojnícke tlupy, ktoré pustošili Spiš. Podľa mieru v Rimavskej Sobote v r. 1451 Spiš ostal v Jiskrových  rukách. Jiskra postupne stratil Levoču, Kežmarok, ktoré prešli na stranu Huňadyho. O rok už uzavreli mier podľa ktorého Spiš zostal aj naďalej pod kapitánom Jiskrom, ktorý sa stal majiteľom Levoče. Bratislavský snem v roku 1453 pozbavil Jiskru vplyvu na Spiš. Spišské mestá sa pokonali s husitami, ktorí po Jiskrovi zostali na Spiši. Medzi nimi sa vyvinulo hnutie bratríkov, ktoré ohrozovalo strednú Európu a malo svoje hniezdo na Spiši. Volali ich táboritmi. Oni sa medzi sebou volali bratříci.  Spišské kroniky im dávajú hanlivé mená. Napríklad Lotri.  Pred tým Jiskrovo vojsko bolo disciplinované. Teraz mali neviazaný spôsob života. Boli to nespokojné živly bývalého Jiskrovho  vojska. Postavili si dočasné hrady a odtiaľ robili výpady. Pridal sa k nim Jiskrov  vodca Axsamit. Stredisko   v Haligovskej skale a v Plavči. Tiež na Zelenej hore pri Hrabušiciach, ktorú volali Tábor. Odtiaľ  útočili na susedné obce a na kláštory v Štiavniku a Skale útočištia. Ohrozovali aj šarišské a zemplínske mestá a obce. Riadne vojsko  nemohlo proti ním zakročiť,  lebo sa objavilo znovu turecké nebezpečenstvo po páde Carihradu v roku 1453. K Axamitovi sa pridal  aj Talafúz, kapitán na Richnave, ba aj Komorovský župan Liptovský a Oravský, tiež aj Brcal, kapitán Kežmarku. V roku 1455 kráľ pozval proti bratríkom samého Jiskru, ktorý sa zdržiaval v Poľsku. Po smrti kráľa Ladislava Pohrobka 1457, stal sa kráľom  Matej Huňady, Šebastian Rozgony porazila Talafúza a Axamita v Blatnom Potoku, kde Axamit padol. Talafúz pokračoval v boji. Pridal sa k ním Jiskra, ale keď cisár Fridrich , ktorého spojencom bol Jiskra, sa zmieril s Matejom, Jiskra prešiel do služieb Mateja a tým bratríci stratili oporu. Brcal prešiel do Liptova a Oravy ku Komorovskému. Talafúz prešiel do služieb Matejových a roku 1474 musel aj Komorovský opustiť  Liptovský starý hrad a Oravu.

            Hoci všeobecne husitizmus bol predzvesťou protestantizmu, na Spiši to tak nebolo, hoci tu husiti dlhšie pobudli. Oni tu už nemali tie reformné snahy ako v Čechách. Ostala u nich len vonkajšia vojenská  stránka a miestne obyvateľstvo už na svoju vieru nezískavali a ani nezískali. Stanovisko Dr. Jozefa Špirku. „ že na Spiši nemal husitizmus prajnej pôdy, prečo ani nezanechal  stopy po sebe, hoci  dlhý čas boli tu ľudia, ktorí ho mohli šíriť“ zdá sa bližšie pravdy, ako názor Ondreja Šimka,  ktorý značne umocňuje vplyv husitizmu  na spišské obyvateľstvo. Husitizmus ako reformné hnutie mal  isté pozitívne  prvky: snaha zreformovať kresťanský život, poukázanie na mravné poklesky kňazstva, rozšíriť kresťanské pravdy  prostému ľudu.  Ale pri tejto reformnej snahe dopúšťali sa hrubých omylov a krutého násilenstva, čo im pokazilo dobré meno v celej Európe.

Svätá Jana  Arcu im rozhorčene  v roku 1430 píše: „Ježiš, Mária! Už dávno mi prišla zvesť, mne Johane , že ste zanechali pravé náboženstvo a obrad a stali ste  sa z pravých  kresťanov bludári podobní Saracénom, že ste  prijali  hanebnú poveru  a neporiadky, ktoré sa snažíte hájiť a šíriť tak, že niet  ohavnosti ukrutnosti, na ktorú by ste sa neodvážili. Cirkevné sviatosti podvraciate, články vier podkopávate, chrámy búrate, obrazy utvorené pre pripomienku  ničíte a pálite, kresťanov, čo neprijímajú vašu vieru vraždíte.“

K tomu ešte treba  pripomenúť veľkú nenávisť k predstaviteľom  Cirkvi od pápeža počnúc cez biskupov, rehoľníkov až k dedinským kňazom. Je príznačné, že táto nenávisť sa prejavovala ešte po dvesto rokoch  u takého významného muža, ako bol veľký pedagóg, českobratský biskup Ján Amos Komenský (+1670). Vnukla mu v liste švédskemu  kancelárovi Oxentiernovi tieto  neuvážené a nespravodlivé slová: „Majte ohľad na národ, na ktorý  prvý medzi európskymi  ráčil zhliadnuť Kristus tým, že ho vytrhával z temnôt Antikristových  a ktorý  samojediný odolával vzteklosti Antikristovej po celé stáročia, aby zatiaľ  ostatné národy prijali osvietenie.“

Husitské meno nemalo dobrý  zvuk a tak, keď husitskí bratríci  v roku 1474 definitívne odišli zo Spiša, jeho obyvateľstvo si vydýchlo. Nastupujúci protestantizmus  na Spiši n a husitizmus nenadviazal, hoci husiti pobudli  na Spiši okolo tridsať rokov.

Cirkevné pomery v strednom Liptove.

V Liptove  život pulzoval za Veľkomoravskej ríše. Potvrdzujú to archeologické vykopávky , niektoré historické záznamy a toponymické názvy.

            Predmety  z tejto doby sa našli v blízkosti kostola Svätej Mary na východnej strane. Tiež pri Svätom Michale zo severnej strany kostola,  na lokalite Lúčny  hríb pri Liptovskej Štiavnici, východne od obce Paludza  na terase Kočenda, v Podturni vo východnej  časti hradiska  Bašta, v osade Vyšný Zádiel pri Prosieku, na Hrádku pri Prosieku pri vyústení prosieckej doliny a v Liptovských Vlachoch východne od potoka Malatinka.

            K Liptovu podľa trnoveckej listiny z roku 1265 patril pôvodne  kraj Čierneho a Bieleho Dunajca, kde je Zakopané. Názov je  daný  z Liptova, že miesto je až za „kopami“, ako ľud volá Západné Tatry. Na hornom toku Čierneho Dunajca , poldruha kilometra od hranice sa vypína Trzydniowiańśki Wierch. Poukazuje na  staroslovanských  mníchov. Tridneven vo východnej liturgii je meno Krista, ktorý tretieho dňa vstal z mŕtvych. V blízkosti  sú typické  názvy Iwaniacki Potok, Iwanowski Potok, Kościaliski Potok, Kościelisko, predmestie Zakopaného. Tu sú tiež  Mnichy Chocholowskie, vežičky na východnom svahu vrchu Bobrovca, ktorý je nad Juráňovou dolinou v Oraviciach. O názvoch ako Svorad, Ipolt (Čierny Váh), Mních nad Hutami ( 1100 m ), Heremitorium – Miíchov pri Liptovskej Osade, Mníchov pri Liptovskej Anne, Mních nad Ružomberkom, Mníšek pri Liptovských Matiašovciach, Mních na Jalovcom, Mních pri Morskom oku, Mních pri Kráľovej Lehote a pri Važci. Dr. Jozef Kútnik dáva do súvisu  s externými misiami vedenými staroslovanskými  mníchmi a neskôr benediktínmi zo zoborského  ústredného kláštora smerom na Vislansko. To sa týka  IX. a X. storočia. Rodisko  Sv. Svorada kladie sa do Liptova.

Za dôležitú historickú  zmienku o Liptove považujem údaj Aventínov jeho diele Annoles Boiorum  k roku 897 – 900 za Mojmíra II. : „Maďari, poslaní Arnulfom na Moravu, spustošili ju. Arnulf teda znovu  vtrhol  na Moravu a po prerazení zásekov  pri rieke Hron a Suevskej  hore (Tatry) opäť poslal Kusalu, kráľa  Maďarov, proti Moravanom. Celá Morava sa znova naplnila vraždením , lúpežou, požiarmi a žiaľom“. Pod Moravou sa rozumelo Slovensko s dnešnou Moravou a hlavným  mestom Nitrou, kde bol pochovaný svätý Metod, ako to svedčí náhrobný reliéf v nitrianskej katedrále.

Zvláštnou anomáliou v stredovekom Liptove  je, tri farnosti  patrili  do liptovského  archidiakonátu a ostatné  do hontianskeho. Všetko nasvedčuje, že tri fary: Svätá Mara, Svätý Ján, Svätý Kríž, pôvodne zvaný Črvno , jestvovali pred okupáciou Liptova Maďarmi 1018 teda boli založené Eremítmi v IX. storočí. Najdôležitejšia fara  bola Liptovská Svätá Mara, lebo bola v blízkostí  politického centra Liptovského Starhradu, ktorý bol niekedy sídlom  nejakého kniežaťa a neskôr sídlom  Liptovského župana. Túto funkciu  pripomína meno  obce Malatiná, ktorá bola blízkosti  hradu a patrila pôvodne do Liptova. Nesie  keltské meno   kniežacieho vyvýšeného  sídla. (Po írsky  mál = knieža.). Svätomarský kostol je z prvej polovice XIII. storočia. Roku 1289 sa spomína  farár Mikuš, pred ktorým v r. 1290 skladalo prísahu dvanásť zemepánov s majetkovom spore. Pápež Ján XXII. poslal z Avignonu  v roku 1331 pápežského legáta  Raimonda de Bonofato do Uhorska, aby vyberal desiatka  „pre pomoc Svätej Zemi a na výdavky výprav podniknutých  proti odporcom a nepriateľom viery.“ Okrem Raimonda  bol ešte  legát  Jakub Berengarius.

Na Liptove našli tri farnosti liptovského  a 17 hontianskeho  archidiakonátu. Ocenili príjem každého farára  v desiatkoch , ktoré dostával z úrody celej farností. Ako  peňažná jednotka sa udávala strieborná hrivna, ktorá mala hodnotu  jedného páru  volov, alebo štyroch bravov. Údaje príjmu farárov sú cenným príspevkom  k určeniu  hospodárskeho potenciálu dotyčnej obce alebo farností,  lebo ten príjem stačí z desať násobiť , aby sme mali obraz o celej úrode. Najväčší príjem  desať strieborných hrivien mal svätomarský farár Aemilianus. V roku 1339 bol už farár Šimon , ktorý sem prišiel z Hýb, kde bol dôchodok 4 hrivny. Tu bol liptovským archidiakonom. (Symon rector ecclesie Marie Pacis).  V roku 1462 farár Barnabáš, je spomenutý ako vicearchidiakon. Posledným katolíckym je Melchior „vicegerens in spiritualibus comitatus  Liptovienssis. Liptovská Mara bola významným miestom v Liptove.  Tam sa schádzali kongregácie šľachticov. Tu preverovala v roku 1391 kráľom Ľudovítom Veľkým určená komisia pravosť  listín, ktoré museli predložiť  všetci šľachtici, nakoľko Ján  z Madočian ich hodno sfalšoval, za čo ho upálili.

Liptovský Svätý Ján  mal v roku 1332 kňaza Michala s príjmom  dvoch hrivien striebra. Roku 1346 bol tu Nicolaus  a 1460 Valentinus. Posledným bol Samuel Molyk v roku 1580. Liptovský Ján bol kolískou  Bogomirových  potomkov. Tuná sa volali Szentiványi a mali početné kaštiele. Aj  názov obce Sent Ivani, ktorý sa spomína 1581 svedčí o prastarom  pôvode farností.  Je to staroslovienske  znenie. Tento Bogomer alebo Bohumír s bratom Serafínom  dostali za diplomatické zásluhy v Poľsku a v Rusku a tiež za Vojenské  výpravy v Rakúsku a v Čechách donácie n a východe Liptova.  Z rodu Bohumíra sa vyvinuli  šľachtické rody Sentiváni, Smrečáni a Bán.

Liptovský Svätý Kríž, pôvodne Črvno mal roku 1332 farára Floriána s príjmom pol tretej hrivny.

Tieto tri fary sú ešte spred  roku tisíc a nevošli do hontianskeho archidiakonátu, do ktorého patrili ostatné staré liptovské fary. Ich počiatok sa nedá presne zistiť. U ôsmich fár je v schematizmoch zapísané, že jestvovali už v roku  1200. Toto je však omyl, ktorý vznikol z toho , že na synode v Trnave roku 1400 sa tieto fary spomínali , ale keď sa začalo písať arabskými číslicami, štvorka sa písala ako pol osmičky (obrátené S), no čítala sa omylom ako  dvojka. Správne sa malo napísať  jestvovala už roku 1400. Teraz udám fary, ktoré jestvovali roku 1332. Pri popise okrem troch  hore udaných a ktoré  patrili do hontianskeho archidiakonátu.

Biely Potok je zaniknutá osada. Jej pokračovaním  je fara Svätej Alžbety v Kľačanoch. Bol tam vtedy farár Peter a kostol bol zasvätený  Svätému  Mikulášovi.

Bobrovci  bol v roku 1332 farárom Mikuláš.  Kostol bol zasvätený  Svätému Jurajovi. Príjem mal dve hrivny. V roku 1391  bol farárom Ondrej. Bol vicearchidiakonom v liptovskom dištrikte, v roku 1484 Filip a potom Matej de Raduch v roku 1581.

 Hybiach  bol farárom  Šimon, ktorý mal dôchodok štyri hrivny. V roku 1265 Hybe bolo povýšené na mesto, v ktorom sa konali  týždenné trhy.  Hrádocké panstvo im postupne výsady odoberalo.

Liptovskom Michale v roku 1332 bol farárom Jakub. Dôchodok mal štyri hrivny. V roku 1342 bol zvolený Ján, ale 1346 bol opäť Jakub. Dedina sa volala Marcelfalva. Keď na území farnosti vzniklo mesto Ľupča, Michalskí zemani si vymohli právo slobodnej  voľby farára. Aj Sliače boli  filiálkou  Michala, neskôr boli samostatné a podriadené  turčianskemu premonštráckemu prepoštovi.

Liptovskom Mikuláši bol farárom pri popise desiatkov Martin., ktorý mal príjmy štyri hrivny. Gotický kostol bol postavený okolo roku 1280 v blízkosti kaštieľa Pongrácovcov, ktorí sa sem prisťahovali z Ondrašovej. V roku 1361 bol farárom Ján, v roku 1484 Ján , v roku 1417 Mikuláš.

Liptovský Ondrej  v roku 1332 farár František s príjmom jedna  a pol hrivny. V roku 1484 farár Juraj.

Liptovský Peter: V roku 1332 farár Pavol a dôchodkom  dvoch hrivien.

Podturni bola kaplnka so svojim kaplánom pre rodiny zemanov v Podturni.

Martinčeku bol farárom Šimon s príjmom päť hrivien. K nemu patrila nielen Likavka, ale aj Valaská Dubová a Komjatná. V roku 1492  farár v Martinčeku  so súhlasom ostrihomského  generálneho vikára súhlasil s tým, aby si zemani v Komjatnej   zvolili farára. Gotický kostol pochádza z roku  okolo 1260. Boli tu asi aj križiackí rytieri a predtým benediktíni na vrchu Mních.

Palúdzke bol farárom Mikuláš s príjmom jedna a pol hrivny. Neskôr filiálkou Bodíc. Pôvodne bola Palúdzka filiálkou  Svätej Mary, roku 1307 ostrihomský arcibiskup súhlasil so zriadením fary v Palúdzke s kostolom sv. Jána Evanjelistu. V roku 1468 bol tu  farár Peter.

Partizánska (Nemecká ) Ľupča  v roku 1332 bol tu farár Amandus alebo Arnoldus. Mal dôchodok  osem hrivien. V roku 1263 obec dostala práva kráľovského mesta podľa krupinského práva. Mala  farský kostol svätého Matúša a kostol Panny Márie (bolestnej) na cintoríne. Kostol sv. Michala tiež patril do ľupčianskej fary. V roku 1400 bol tu farárom  Jakup Halfphaff, 1427 Anton, 1479 Ma..., potom Gašpar. V rokoch 1525 až 1536 Štefan Spettihger, bakalár. Ľupča mala honosné meno civitas regalis.

V Pribiline bol farárom Stanislav s príjmom jednej hrivny. Kostol bol zasvätený  svätej Kataríne (de Pribina). V roku 1346 bol farárom Štefan.

Ružomberský farár  Mikuláš mal pri tomto popise  osem hrivien dôchodku. Pôvodný patron bol svätý Ladislav alebo Stanislav, neskôr svätý Ondrej. Roku 1496 bol farárom Ambróz, ktorý žiadal Mateja  kráľa v mene mašťanov o zníženie daní. V roku 1337 bol tu farárom Petrus de Scepus. V roku 1339 župan Donč udelil Ružomberku mestské výsady. V roku 1376 sa spomínajú poddanské osady „ulice“ Ružomberka: Biely Potok, Ludrová, Vlkolínec, Černová.

Liptovskom Svätom Štefanovi bola tiež fara. Pleban Jakub mal príjem jednej hrivny. Spomína sa aj v roku 1346. V kuruckých vojnách 1710 obec zanikla, tak isto ako Liptovský svätý Duch.

Aj v Trstenom bol roku 1332 farár Ján s príjmom dvoch hrivien. Kostol bol zasvätený Márii Magdaléne. (Druhá polovica 13. storočia). Oravský kastelán Moyš z návodu poľského kniežaťa vtrhol okolo roku 1290 do Trsteného s ozbrojeným vojskom, zničil ho a farára zabil, lebo bol v nepriateľstve s Bogomírom, ktorému obec patrila.

            Ludrová mala kostol zasvätený Všetkým svätým. Farár Bartolomej mal príjem jeden a pol hrivny. Svetskými patrónmi kostola boli šľachtici  Rakovskí. Kostol na Kútoch bol postavený koncom 13. storočia. Svätyňa sa  zachovala v pôvodnom slohu. Maľby sú z 15. storočia.

V pápežskom registri z roku 1332 je ešte iná fara Svätého Ondreja, ktorú možno lokalizovať do Štrby, hoci Štrba a Važec sa spomínajú ako fary patriace do spišského prepošstva. Ale keďže patrili liptovským zemanom a do stolice liptovskej , je možné, že Pavol  farár Svätého Ondreja s príjmom troch hrivien , bol štrbským farárom.

Mikuláš farár Svätého Jana Krstiteľa s príjmom dvoch  mariek bol podľa všetkého farárom v Liptovskom Trnovci, ktorý mal v erbe hlavu Jána Krstiteľa, hoci v 15. storočí je patrocínium kostola Duch Svätý. Liptovský Trnovec bol dôležitou obcou, ktorá zastupovala liptovský ľud  (populi de Lipto ). Bela IV. im vydáva listinu  v roku 1265 a listinu opatroval archív  Liptovského Trnovca. Kráľ Žigmund  dal Trnovcu mestské výsady v roku 1462.

Tieto fary jestvovali  v roku 1332. V roku 1348 Liptovské fary si založili bratstvo, zvané Kalandus, alebo Kalendas, pretože sa schádzali každý mesiac  v prvý deň. Mali podobné pravidla a stanovy ako spišské bratstvo 24 miest. Historik Majláth zaznamenáva, že bratstvo bolo založené s cieľom, aby prevládol latinský obrad. V Liptove, podobne ako na Spiši, bol biritualizmus, najmä tie tri najstaršie fary mali ešte živé spomienky  na bohoslužobnú reč sloviensku. To bolo na celom Slovensku až do príchodu Anjouovcov na uhorský trón počiatkom 14. storočia. Symbolicky to ukazuje maľba predstavujúca  bitku pri Rozhanovciach 15. 1úna 1312, kde zástava so slovenským odznakom leží na zemi pri mŕtvom zástavníkovi Omodejovho a Čákovského  vojska. Anjouovci zavádzali dôslednú latinizáciu.

Po roku1332 vznikli v stredoveku  ďalšie farnosti:

Bodice mali svojho kňaza pri kostole Sv. Ladislava, vystavanom okolo roku1370 v gotickom slohu. Správcom kostola bol v roku 1422 Pavol. Samostatnou farnosťou sa Bodice stali v roku 1453.

Dovalovo malo už v XIII. storočí gotický kostol. Fara existovala v stredoveku. Tento duchovný  vykonáva obrady aj v blízkom liptovskom Novohrade, čiže v Liptovskom Hrádku.

Komjatná bola založená v roku 1330, cirkevne patrilo na počiatku do  Martinčeka. Fara už bola v roku 1400. Kostol mal patróna Sv. Gala. Toto patrocínium je veľmi staré a príznačné. Ono mohlo jestvovať pri nejakom cirkevnom objekte, už pred založením obce. Patrociniá Sv. Gala tiahnu sa  po ceste z Nitry do Vislanska. Podľa všetkého  označujú činnosť  Írsko – škótskych misionárov, ktorých vyslal Sv. Kolumbán (+615) a Sv. Gal (+630) z miesta vo Švajčiarsku, ktoré sa teraz volá Sanct Galen.  Títo mnísi sa odvážili ísť aj do týchto miest, ktoré ovládali pohanskí Avari. Obrátili sa na stredisko  v Nitre a odtiaľ odišli hore riekou Nitrou, dolu Turcom a hore Oravou do Povislia. V Turci je patrocínium  Sv. Gala v Háji v Turanoch. Odtiaľ šla cesta k Váhu a pri Švošove prešla na Oravu cez Komjatnú a Žaškov. Obe tieto obce majú kostol zasvätený sv. Galovi a hore Oravou  na Nižnú kde je kostol  Sv. Gala. Cesta Kraľovany – Párnica ešte vtedy neexistovala.

Liptovsko – Spišský priesmyk popod Tatry, ktoré sa volali Mons. Suevus bol veľmi rušný. K roku 892 podľa fultských análov  a Aventínových  análov Bavorov operoval tam Arnulf, aby umožnil Maďarom  prechod do srdca Veľkomoravskej  ríše, do Nitry. Sú to teda  kraje, ktoré vstupujú  do histórie v dobe najkrajšej epochy našich dejín.

Orava v stredoveku po cirkevnej  stránke.

 Význam Oravy je v tom čase , že je dôležitým priesmykom  v súvislom pásme Karpát, podobne ako Spiš. Ona spája  Vislansko  s dôležitými  strediskami cirkevného  významu ako je Nitra, Ostrihom, Komárno.

V prvých storočiach kresťanskej éry sa začína slabo brieždiť , nakoľko v rokoch 600 – 800, môžeme na Orave sledovať  pôsobenie írsko – škótskej misie,  pretože zasvätenie  nižnianskeho kostola Sv. Galovi  (+635), ako aj názov  vrchu Halečková prezrádzajú činnosť smelých cestovateľov  - írskych misionárov, ktorí nedbali  na nepriateľský postoj Avarov voči kresťanstvu.

            Trochu  jasnejšie sú stopy  Svätého Metoda počas Veľkomoravskej  ríše. Svätý Metod navštívil okolo roku 880 vislanské  knieža a radil mu, aby sa dal pokrstiť, čo tento odoprel. Potom ho Svätopluk  podmanil a pripojil jeho územie k Veľkej Morave. Tak ako Metod, aj Svätopluk vychádzali z Nitry.  Najkratšia cesta  z Nitry k Visle  viedla cez oravský priesmyk, teda cez Tvrdošín. Vec bola spracovaná aj beletristicky. Liesecký farár  Ondrej Bažík  zo Zuberca spracoval pod pseudonymom Strýčko  z Oravy  novelu: Svätý Cyril a Metód v Tvrdošíne.  Zrejme sú to stopy  po Metodových učeníkoch v neďalekej doline Čierneho Dunajca, kde je vrch Tryzdniowiański ( 1758 m . nm). Takto ho mohli nazvať Metodovi učeníci, lebo v liturgickej staroslovenskej  reči slovo Tridneven označuje Krista, ktorý tretieho dňa  vstal z mŕtvych. Obdobný názov ma v blízkosti Dolina Koscieliska, kade sa prechádzalo  do Liptova. Táto časť územia Bieleho a Čierneho Dunajca v minulosti patrila do Liptova.

Uhorsko už od počiatku udržiavalo s Poľskom styky cez tento priesmyk, čiže cez Tvrdošín, ako najstaršiu obec v priesmyku. Tu musela byť dopravná stanica na prepriahnutie  koní a samozrejme  aj duchovná služba pre panovníkov, ktorí tade prechádzali. Svätý Štefan  (1000 – 1038)  mal matku poľskú kňažnú Adelaidu. Boleslav Chrabrý (992 – 1025)  bol jeho bratancom. Tieto rody sa stále navštevovali . Možno si predstaviť, aký bol v Tvrdošíne ruch pri týchto návštevách.

Štefan I. založil po roku 1000 ostrihomské arcibiskupstvo, ktoré sa rozprestieral skoro celé  na slovenskom etnickom území. Od Nitry smerom na Krakov  ležal nitriansky  archidiakonát, do ktorého bola začlenená aj farnosť Tvrdošín. Desiatky odovzdávala zoborskému opátovi. V zoborskej listine z roku 1111 sa udáva pod menom Toardošin. Sú tam spomínané aj farnosti v Turci ako najbližší susedia.

Keďže pred rokom 1000 asketickým ideálom bolo pustovníctvo, sem možno prirátať  aj lokality, ktoré sú v blízkosti Tvrdošína naznačujúce prítomnosť pustovníkov, ktorí udržiavali styk Nitry s Povislím. Je to vrch Mních  ( 1010 m . n. m.), asi šesť km. Južne od Tvrdošína a lokalita  Svoradov, prezrádzajúca prítomnosť  Svätého Svorada (+1012) pustovníka. Je asi  10 km južne od Tvrdošína. Zriadenie hlavnej  colnej stanice, neskoršej  tricezimy v Tvrdošíne popri ostatných  desiatich v Uhorsku, z ktorých  tri: Bratislava, Trenčín, Košice sú na Slovensku, predpokladá už dosť vyvinutú obec.

Veľmi dôležitým prameňom  je spomenutý register  farností pápežského legáta Reimonda.

Sídlom  pápežov, nástupcov Svätého Petra, je Rím od počiatku až do teraz. Iba v rokoch 1305 – 1334. Pápež sa dostal do sporu  s nemeckým, ale titulárne rímskym  cisárom  Ľudovítom Bavorským (1314 – 1347). Cisárovi poradcovia ho nahovárali k absolutizmu a k boju proti Cirkvi. Tvrdili: „Všetky pozemské veci Cirkvi podliehajú panovníkovi a on si ich môže privlastniť. Blahoslavený Peter nemal väčšiu moc , ako ostatní apoštolovia, ani nebol hlavou ostatných  apoštolov. Kristus nezanechal Cirkvi  nijakú hlavu, ani nikoho neurobil  svojim zástupcom. Cisár má právo pápeža naprávať, dosadzovať, zosadzovať.“ Okrem toho v južnom Francúzsku povstala sekta  albigencov, kam bolo treba poslať misionárov. Tak isto aj do Svätej zeme, ktorá bola v rukách mohamedánov a pútnici  tam mali veľké ťažkostí. A tak Ján XXII. Poslal z Avignonu  v roku 1311 do Uhorska  dvoch legátov Raimunda  de Bonofato a Jakuba Berengária, aby vyberali štvrťročne desiatky z príjmov duchovných pre pomoc Svätej zemi a na výdavky výprav podniknutých proti odporcom a nepriateľom viery.“ O tom  pápež  upovedomil kráľa Karola Roberta (1308 – 1342) a ostrihomské arcibiskupstvo.  Raimundove  poznámky sa zachovali v tajnom vatikánskom archíve. Legát našiel na Orave  dve farnosti: Aravia a Turdesen. V Aravii  - na zámku bol farár  Martin,  ktorý mal dôchodky dve marky čiže dve hrivny  striebra. Zaplatil 11 grošov. V Tvrdošíne  bol kňaz Peter, ktorý mal príjem jeden hrivny  striebra a zaplatil  6 grošov. Keďže to boli desiatky  z delenej úrody, dá sa vypočítať, koľko vyniesla celá úroda v Tvrdošíne. Bolo to 10 hrivien, čiže 10 párov volov, alebo 40 bravov.

Ku roku 1332 mohlo byť ešte viacej fár na Orave, ale pápežský legát popisoval len tri fary, ktoré mali dôchodok  vyše 1 marky. Na dolnej Orave boli už viaceré obce, ktoré mali mať kňaza predovšetkým Veličná,  ktorá sa okolo roku 1330 stala župným sídlom a súčasne dostala  mestské práva.   Ľudovít Veľký (1342 – 1382)  udelil v roku 1369 obyvateľom Tvrdošína  mestské práva, vydeliac im chotár po Poľské hranice. Bolo to kráľovské mesto, ale on ho založil svojmu palatínovi Ladislavovi, Opoľskému vojvodovi Ladislav Opoľský zase celý chotár  vyšného Tvrdošína   pridelil svojmu tajomníkovi Švankomírovi a jeho bratom a príbuzným. Keďže v Tvrdošíne bol hlavný colný úrad, kupci sa tam neradi uberali a preto v roku 1371 Švankomír založil na severnej časti Tvrdošína nové mesto, ktoré sa volalo Bindenstat, ale čoskoro dostalo  slovenské meno  Trstená. Tieto tri osobnosti Ľudovít Veľký, Ladislav Opoľský a Švankomír boli veľkými ctiteľmi  Panny Márie.  Ľudovít je zakladateľom kláštora  pavlínov  v Marianke pri Bratislave. Ladislav Opoľský uviedol pavlínov z Uhorska do Čenstochovej, kde bola od vtedy veľká púť veriacich. Trstenský obraz bol veľmi podobný Matke Božej na Jasnej Hore Matke Božej Čenstochovskej a je iste jeho kópiou.  Sú to obrazy  východného štýlu, pretože Čenstochovský obraz  pochádza z mesta Belz asi 60 km na sever od Ľvova, kde  keď poľské vojsko dobylo Chol Ladislav Opoľský odniesol čiernu ikonu  Božej Materi do Čenstochovej a zveril ju Pavlinom. Aj v Trstenej boli pavlíni, ale podliehali najbližšiemu kláštoru  pavlínov,  ktorý bol v malohontskom Gombaseku. Na Orave teda bolo o jednu dôležitú faru viac. V kráľovskom mieste v Tvrdošíne okrem farského dreveného kostola  na námestí postavili aj drevený kostol  na cintoríne, pri ktorom bola  mestská nemocnica podľa vzoru Nemeckej Ľupče.  Kostol sa zachoval do dnes, má gotické prvky, ale jeho pôvodný oltár odniesli  do Budapešti. Tvrdošín bol založený na Norimberskom práve, ako Krupina a Ľupča.  Trstená na práve Magdeburskom. Tvrdošín mal voleného richtára, Trstená  mala dedičného richtára – šoltýsa.

Tesne  pred uvedením protestantizmu  dostali sa na Oravu  v roku 1556 Thurzovci. František Thurzo bol ešte katolík, ale sa začal stavať  proti katolíckej cirkvi.  On bol nitrianskym biskupom v tom zmysle, že bral dôchodky, ale nemal svätenie. Keď mu arcibiskup  Mikuláš Polák  nariadil, aby sa dal vysvätiť, odmietol, za čo bol  pozbavený nitrianskeho biskupstva. Oženil sa ešte katolíckym obradom na bytčianskom zámku s Barborou Kostkovou. Neskoršie ako  vdovec vzal si manželku  Katarínu Zrínsku. Svojho syna  Juraja, dal študovať vo Wittenbergu. Thurzovský rod  sa stal veľkým zástancom  protestantizmu na Orave. Na konci katolíckej  éry v roku 1560 boli na Orave len tieto fary: Trstená, Tvrdošín, Sedliacka Dubová, Dolný Kubín, Veličná a Žaškov. Fara v Lokci  bola založená v roku 1565.

Bodkou za stredovekým  katolicizmom na Orave je kanonická vizitácia nitrianskeho  archidiakona Michala Zeghedina  z roku 1559 a 1560. V Liptove som o nej nehovoril, pretože  tam už vidno počiatky protestantizmu vo výraznejšej forme, takže budem o nej  hovoriť  v nasledujúcej prednáške  „Protestantizmus na území  Spišskej  diecézy.“ V oravských vizitáciách  vidíme dve okolnosti, ktoré sa zdajú byť znakmi protestantizmu: kňazská  ženba a prijímanie pod obidvoma spôsobmi. Ale tieto dve veci žiadal Ferdinand I. (+1564) od Tridentského snemu pre Rakúsko – Uhorsko.  Tridentský snem, ktorý sa skončil v januári 1563, obidve veci zavrhol, ale kňazi v nádeji , že otázky budú pre nich pozitívne vyriešené, sa vopred oženili a niekde rozdávali prijímanie pod obidvoma spôsobmi. Vizitácie nariadil  ostrihomský  arcibiskup Oláh, aby sa presvedčil, aký je stav v jeho arcidiecéze. Ťažšie prípady  si zavolal do Kláštora pod Znievom, aby sa na synode osvedčili, akého sú názoru, čo sa týka viery, pretože  protestantizmus sa už vtedy  začal šíriť.

Dolnom Kubíne vizitátor našiel kostol  Sv. Kataríny dosť pekne  zdobený, mal štyri pozlátené kalichy. Bol tam ženatý farár Ladislav v roku 1559 mal ešte všetko v poriadku: krstiteľnicu, olejky, dával už prijímanie pod obidvoma spôsobmi, ale  na druhý rok 1560 sa už o ňom zle vyslovil, že  bol alkoholik a už nedržal olejky ani krstnú vodu, ani sviatosť oltárnu. Zaznačil o ňom, že tamtoho roku bol farárom v Liptovskom Štefane a že  obrazy začiernil uhlím a spálil kríž, nemal žiadne knihy, svoju ženu volal grmatikou a vydržiaval si ešte inú podozrivú osobu.

Veličná mala kostol Sv. Štefana kráľa. Miestny farár Michal bol oravským vicearchidiakonom (dekan). Ženatý, bol vysvätený v Krakove  v roku 1551 laodicejským biskupom. V predošlých  rokoch sa klonil k heréze, ale pri schôdzi  v Kláštore pod Znievom si dal povedať a veľmi príkladne  sa držal. Vizitátor ho potvrdil v úrade. Dáva niektorým prijímať  pod obidvoma spôsobmi.

Revišnom  podžupan Ladislav Dávid odňal niektoré  role z ktorých farár  choval včely a dorábal vosk na sviece. Podžupan tvrdil, že kostol nepotrebuje svetlo.

Zemani z IstebnéhoMalého  Bysterca tiež nechcú  nič platiť farárovi od pohrebov. Arcibiskup po prečítaní vieličianskej vizitácie napísal „Veniat“, to znamenalo, že sa mal dostaviť na  najbližšiu synodu.

Tvrdošín mal kostol Všetkých svätých . V roku 1559 tam bol starý ženatý farár Michal, ktorý vysluhoval po katolícky všetky sviatosti. V roku 1560 našiel vizitátor mesto požiarom zničené, ale kostol  sa zachoval. Bol tam ženatý farár  Šimon – Poliak. Bol vzorný kňaz, všetko vysluhoval správne, ibaže poniektorí si vyžadujú vysluhovanie pod obidvoma spôsobmi.

Žaškov mal farára Matúša alebo Mateja, sviatosti  vysluhoval katolíckym spôsobom, ibaže hromadne spovedal. V roku 1560 tam už kňaza nebolo. Žaškovský kostol mal patróna Sv. Mikuláša a kaplnka  v Zábreží Sv. Michala.

Sedliacka Dubová má kostol S. Kozmu a Damiána pekne vyzdobený. Farár Juraj je ženatý, je jednoduchý vidiecky starec. Slúži rímskokatolíckym spôsobom, iba že dáva prijímať  pod obidvoma spôsobmi. Chodil slúžiť do kostola  Panny Márie v Oravskom Podzámku, z ktorého dostával dežmu, ale Peter Kostka mu ich potom odmietol.

V Trstenej bol kostol zasvätený v roku 1559  Preblahoslavenej Panne Márii a v roku 1560 Duchu Svätému. Vizitátor nariadil  kurátorom, aby  ho opravili. Farárom tam bol mladý ženatý  kňaz Gregor, vysvätený vo Viedni biskupom Nauzeasom. Dával prijímať pod obidvoma spôsobmi, ale má slušne zariadený kostol.

Taký bol stav našej diecézy pri  prechode  zo stredoveku  na novovek  a pri počiatkoch reformného  protestantského hnutia. Ako ono prebiehalo v našej diecéze, chcem opísať v budúcej prednáške.